hjertejubel

Lpetips fra ei som hater lpe

  • Skrevet 14.09.2016 klokka 12:34
  • Kategori: Blogg

Jeg har alltid hatet lpe. Jeg mener virkelig hatet. Jeg prver periodevis jobbe meg opp mot ett elsk-hat forhold, sann i det minste. Men det absolutt nrmeste jeg har kommet dt er.... vel, misliker(sterkt)-hat forhold.

Men i det siste, etter flere lpeturer og hvor jeg etter noen av dem - og jeg presiserer, NOEN av dem - har sttt skjelvende og svett p mlstreken med en "PHUCK-YEAH" flelse, s har det blitt tent en bittebitteliten lpeflamme i meg. Eller nei, vent. Gnist. Lpegnist. 
 

S fra ei som virkelig ikke liker lpe - her er mine tips til gjre det hele litt mindre uutholdelig.


Foto// Joseph Barrientos


For det frste - musikk! Om jeg skal trene og har glemt musikken min, s avlyser jeg hele greia og drar hjem tvert. Det fungerer bare ikke uten. Det bare GR ikke. Lag en spilleliste som er tilpasset den type treningskt og intensitet du skal gjennomfre! Til lpingen min n har jeg laget en real powerliste p Spotify som fr blodet til bruse, dere kan hre den her!
 


.. og apropos Spotify og musikk - et lite supertips til nr dine egne lister er oppbrukt eller bare ikke fungerer lenger; g til browse → running → og velg den spillelisten/musikksjangeren som passer deg best (om dere trykker og holder inne tittelen/bildet til spillelisten s fr dere en smakebit). S begynner du lpe og Spotify vil da automatisk registrere lpetempoet ditt og spille sanger som er tilpasset til det! Det er godt mulig jeg er dritsein til denne festen - men dette er genialt! Hvor mange ganger har jeg ikke lpt ut av takt, eller for fort eller for seint fordi musikken p spillelisten ikke har passet. Prv, det hjelper!
 


G til innkjp av trdlse retelefoner og et lpebelte. Det er sann serist nesten viktigere for meg enn gode sko. Finn retelefonene som sitter som stpt nr du lper, og som tler svette. Lpebeltet mitt kjpte jeg fra CMYK til 149 kroner, og det er superpraktisk med refleks og plastlomme slik at telefonen kan brukes uten mtte ta den ut hele tiden. Og den er behagelig p. Helt sant. 
 


Om dere er som meg - kjempeusikker p egen lpestil og evne (heh) - s kan tid p dgnet dere velger lpe hjelpe bittelitt p. Jeg foretrekker lpe p kveldstid nr det er skumring, eller tidlig tidlig morgen (nr planetene er linjerte i kosmos). Dette har mye gjre med at jeg ikke vil bli forstyrret av for mye trafikk og mennesker p min snegleferd. Ddsmarsjen min vil jeg helst gjennomfre i fred tusentakk, haha. Men husk refleks!



Lp litt kortere enn det du tror du klarer, og k litt og litt etterhvert. I mitt hode er det bedre fullfre skikkelig enn sette for hye ml og bli skuffet, right?



Ta rundetider! Jeg kikker p pulsklokken ved et busskur bde p tur og retur p strekka jeg lper (henholdsvis p 1,5km og 4,5km) og det gir alltid litt blod p tann etter forbedre tiden fra sist gang. Jeg synes dessuten at det er mye bedre enn bare ta tiden p hele selve lpeturen, og gir meg litt mer jobbe mot.
 


Planlegg eller gjr klar et deilig og nringsrikt post-workout mltid. Jeg er matvrak og finner mat som venter p meg supermotiverende, HEHE. N for tiden spiser jeg en del skyr blandet med kesam med jordbr og rabarbarasmak, det hele toppet med skogsbr, hasselntter og kokos. Yummay. 
 


Nr du frst finner godflelsen - dokumenter den! Skriv ned hva du fler, hva du gjorde, og alt som stemte. S kan du lese det igjen senere, og kanskje kan det hjelpe litt de dagene der lping bare er blh. 


Noe tilfye? Help a sista out.
 

Henriette Celin

14.09.2016 kl. 13:20
Fine tips det! lper lite selv fordi jeg ikke kan fordra det, og heller velger andre mter trene p. Men ogs fordi jeg har hrt at om man ikke vil g ned i vekt av trene, men bare holde seg i form og bli sterkere. S er styrke det beste ;-P

Hjertejubel

14.09.2016 kl. 16:25
Henriette Celin: Sklart, om man ikke liker lping s er der jo en million andre ting man kan gjre ogs :) hos meg er det litt mer i rykk og napp, noen ganger er styrke favorittern - andre ganger kardio :) s her m jeg bare smi og lpe mens hjerner er varmt! :p

Alexandra

14.09.2016 kl. 13:25
Disse tipsene m jeg ogs ta med meg, fine tips. Kanskje dette fr meg i gang mes lpingen. Fra ei som ogs hater lpe :)

Hjertejubel

14.09.2016 kl. 16:23
Alexandra: kanskje kan det hjelpe! Og jeg glemte nevne lping i regnet. S lenge det ikke blser ute, s er d helt fantastisk lpe npr det pissregner!

Henriette Celin

14.09.2016 kl. 16:41
SV: Ja, sant det (:

Ser den alts. Lurt!
Hjertejubel

Dagdrmmer. Superintrovert. Fotoentusiast. Sykepleier. Litt for glad i katter og gjr-det-selv prosjekter. Besk gjerne min foto-portefljeblogg p www.hjertejubel.com!


KONTAKT
nbouhafs89@gmail.com
Follow

Search

Bloggdesign

hits