hjertejubel

Løpetips fra ei som hater å løpe

  • Skrevet 14.09.2016 klokka 12:34
  • Kategori: Blogg

Jeg har alltid hatet å løpe. Jeg mener virkelig hatet. Jeg prøver periodevis å jobbe meg opp mot ett elsk-hat forhold, sann i det minste. Men det absolutt nærmeste jeg har kommet dét er.... vel, misliker(sterkt)-hat forhold.

Men i det siste, etter flere løpeturer og hvor jeg etter noen av dem - og jeg presiserer, NOEN av dem - har stått skjelvende og svett på målstreken med en "PHUCK-YEAH" følelse, så har det blitt tent en bittebitteliten løpeflamme i meg. Eller nei, vent. Gnist. Løpegnist. 
 

Så fra ei som virkelig ikke liker å løpe - her er mine tips til å gjøre det hele litt mindre uutholdelig.


Foto// Joseph Barrientos


For det første - musikk! Om jeg skal trene og har glemt musikken min, så avlyser jeg hele greia og drar hjem tvert. Det fungerer bare ikke uten. Det bare GÅR ikke. Lag en spilleliste som er tilpasset den type treningsøkt og intensitet du skal gjennomføre! Til løpingen min nå har jeg laget en real powerliste på Spotify som får blodet til å bruse, dere kan høre den her!
 


.. og apropos Spotify og musikk - et lite supertips til når dine egne lister er oppbrukt eller bare ikke fungerer lenger; gå til browse → running → og velg den spillelisten/musikksjangeren som passer deg best (om dere trykker og holder inne tittelen/bildet til spillelisten så får dere en smakebit). Så begynner du å løpe og Spotify vil da automatisk registrere løpetempoet ditt og spille sanger som er tilpasset til det! Det er godt mulig jeg er dritsein til denne festen - men dette er genialt! Hvor mange ganger har jeg ikke løpt ut av takt, eller for fort eller for seint fordi musikken på spillelisten ikke har passet. Prøv, det hjelper!
 


Gå til innkjøp av trådløse øretelefoner og et løpebelte. Det er sann seriøst nesten viktigere for meg enn gode sko. Finn øretelefonene som sitter som støpt når du løper, og som tåler svette. Løpebeltet mitt kjøpte jeg fra CMYK til 149 kroner, og det er superpraktisk med refleks og plastlomme slik at telefonen kan brukes uten å måtte ta den ut hele tiden. Og den er behagelig på. Helt sant. 
 


Om dere er som meg - kjempeusikker på egen løpestil og evne (heh) - så kan tid på døgnet dere velger å løpe hjelpe bittelitt på. Jeg foretrekker å løpe på kveldstid når det er skumring, eller tidlig tidlig morgen (når planetene er linjerte i kosmos). Dette har mye å gjøre med at jeg ikke vil bli forstyrret av for mye trafikk og mennesker på min snegleferd. Dødsmarsjen min vil jeg helst gjennomføre i fred tusentakk, haha. Men husk refleks!



Løp litt kortere enn det du tror du klarer, og øk litt og litt etterhvert. I mitt hode er det bedre å fullføre skikkelig enn å sette for høye mål og bli skuffet, right?



Ta rundetider! Jeg kikker på pulsklokken ved et busskur både på tur og retur på strekka jeg løper (henholdsvis på 1,5km og 4,5km) og det gir alltid litt blod på tann etter å forbedre tiden fra sist gang. Jeg synes dessuten at det er mye bedre enn å bare ta tiden på hele selve løpeturen, og gir meg litt mer å jobbe mot.
 


Planlegg eller gjør klar et deilig og næringsrikt post-workout måltid. Jeg er matvrak og finner mat som venter på meg supermotiverende, HEHE. Nå for tiden spiser jeg en del skyr blandet med kesam med jordbær og rabarbarasmak, det hele toppet med skogsbær, hasselnøtter og kokos. Yummay. 
 


Når du først finner godfølelsen - dokumenter den! Skriv ned hva du føler, hva du gjorde, og alt som stemte. Så kan du lese det igjen senere, og kanskje kan det hjelpe litt de dagene der løping bare er blæh. 


Noe å tilføye? Help a sista out.
 

Henriette Celin

14.09.2016 kl. 13:20
Fine tips det! løper lite selv fordi jeg ikke kan fordra det, og heller velger andre måter å trene på. Men også fordi jeg har hørt at om man ikke vil gå ned i vekt av å trene, men bare holde seg i form og bli sterkere. Så er styrke det beste ;-P

Hjertejubel

14.09.2016 kl. 16:25
Henriette Celin: Såklart, om man ikke liker løping så er der jo en million andre ting man kan gjøre også :) hos meg er det litt mer i rykk og napp, noen ganger er styrke favorittern - andre ganger kardio :) så her må jeg bare smi og løpe mens hjerner er varmt! :p

Alexandra

14.09.2016 kl. 13:25
Disse tipsene må jeg også ta med meg, fine tips. Kanskje dette får meg i gang mes løpingen. Fra ei som også hater å løpe :)

Hjertejubel

14.09.2016 kl. 16:23
Alexandra: kanskje kan det hjelpe! Og jeg glemte å nevne løping i regnet. Så lenge det ikke blåser ute, så er d helt fantastisk å løpe npr det pissregner!

Henriette Celin

14.09.2016 kl. 16:41
SV: Ja, sant det (:

Ser den altså. Lurt!
Hjertejubel

Dagdrømmer. Superintrovert. Fotoentusiast. Sykepleier. Litt for glad i katter og gjør-det-selv prosjekter. Besøk gjerne min foto-porteføljeblogg på www.hjertejubel.com!


KONTAKT
nbouhafs89@gmail.com
Follow

Search

Bloggdesign

hits